japko.velointest.cz

subglobal1 link | subglobal1 link | subglobal1 link | subglobal1 link | subglobal1 link | subglobal1 link | subglobal1 link
subglobal2 link | subglobal2 link | subglobal2 link | subglobal2 link | subglobal2 link | subglobal2 link | subglobal2 link
subglobal3 link | subglobal3 link | subglobal3 link | subglobal3 link | subglobal3 link | subglobal3 link | subglobal3 link
subglobal4 link | subglobal4 link | subglobal4 link | subglobal4 link | subglobal4 link | subglobal4 link | subglobal4 link
subglobal5 link | subglobal5 link | subglobal5 link | subglobal5 link | subglobal5 link | subglobal5 link | subglobal5 link
subglobal6 link | subglobal6 link | subglobal6 link | subglobal6 link | subglobal6 link | subglobal6 link | subglobal6 link
subglobal7 link | subglobal7 link | subglobal7 link | subglobal7 link | subglobal7 link | subglobal7 link | subglobal7 link
subglobal8 link | subglobal8 link | subglobal8 link | subglobal8 link | subglobal8 link | subglobal8 link | subglobal8 link

 

Mt Tam 29

Gary Fisher Mt.Tam 29

A je to tady! Zkusili jsme Garyho velká kola a vy se teď ptáte: tak co, jaké to je? V tu chvíli se člověk zamyslí a najednou ztrácí pevnou půdu pod nohama. No, jaké by to bylo?

Gary v novém katalogu říká, že současná velikost kol, tedy 26 palců, je vlastně dána jen souhrou náhod: když totiž se svou partičkou stavěl z vraků první kola, byly k mání jen cestovní cruisery s tímto rozměrem. Když pak, pokračuje Gary, rozjel firmu "Mountain bikes", byly pneumatiky a ráfky v rozměru 26" dobře dostupné a tak se on, ani později bikový svět, problémem nezabývali. Gary mluví o výhodách nových kol s takovou jistotou – lépe se převalí přes překážku, snadněji si poradí v písku či bahně – že snad uvažuje, že v budoucnu bude na nich stavět všechna kola. Takže jsme samosebou byli zvědaví, co udělají s námi. (Tím spíše, když se kolega Ruda Hronza vrátil ze své testjízdy poměrně nadšen.) Mt. Tam, který jsme krátkou jízdou testovali, stojí na rámu z hliníkové klasiky 6061 T6, vzduchovou vidlici MXR Air dodala Marzocchi, kola Bontrager, pneumatiky IRC (Notos), brzdy Avid a pohon je mixem XT, LX a XTR. Geometrie je zachována standardní, tedy Genesis, jen střed je o něco výše. První anomálie, kterou jezdec registruje, je jak blízko je přední kolo k obličeji. Jinak se kola točí, stěrače stírají. Ven z parkoviště, kde byla základna pro vypůjčení kol, bylo třeba vyjet přes malou skalku. Hlavou blýsknou všechny teoretické plusy velkých kol a – vida – pasáž je lehce pokořena. Že by skutečně magický vliv velkých obručí? Další jízda zahrnovala dlouhé, táhlé stoupání po tvrdé prašné cestě s následným sjezdem po tomtéž povrchu. Nic abnormálního nepozorováno. Asi jsem se příliš kochal krajinou, spíše ale byla jízda příliš krátká a v příliš jednoduchém terénu. Anebo už bych měl vrátit legitimaci... Zajímavé ale bylo, že dojmy z první skalky hned za parkovištěm jakoby podpořily pocity při zdolávání příkré mezičky pro objekitv fotografa. Při odhadu okem se zdál zlom docela prudký, velká kola jakoby jej znatelně narovnala. Anebo už jeden ten přínos opravdu chce hledat za každou cenu? V každém případě tohle není opravdový test a že ten skutěčně bude, to si můžete být jisti. Pak už budeme vědět bez pochybností.

Specifikace
/ rám: 29" Platinium Series 6061T6 double butted, Genesis Geometry
/ vidlice: Marzocchi MXR Air 80mm
/ kola: Bontrager Race 29", IRC Notos
/ Pohon: Shimano XTR/XT/LX
/ brzdy: V - Avid SD5
/ 11,9kg
/ 72.990,- Kč

GARY FISHER Mt Tam 29" – 1. zpráva z testování:

Když Gary předváděl svá velká kola víc než před rokem v GaPa, říkali jsme si: no a? Teď jsme se sami svezli a hýkáme nadšením – funguje to! Kdo by si byl přiznal, že nějakých 7 m na průměru gum může tak příjemně ovlivnit chování biku? Klasický rozměr tím samozřejmě neskončí, ale pasovat 29" na mrtvé rameno vývoje je zatraceně vedle!

...a jak to viděl po první jízdě v terénu Míra Mestek, hauptkonzultant

Zde je přepis testovacího protokolu chování kola:
/dojem z prvních metrů/ Celé je tak nějak veliké... (a to mluvíme o velikosti M).
/jízda v sedle/ Posez se zdá velmi krátký (krátký představec a rovná sedlovka). Nesedí mi sedlo (široké), ale teď o jízdě – je výborná.
/ze sedla/ ... bike poněkud neohebný, jako když vedete silniční kolo s balóny a rovnými řídítky.
/ovladatelnost/ Je nečekaně dobrá... opravdu překvapivá. Kompaktní kolo je lehké, dobře jede... stačí si zvyknout!
/akcelerace/ Výborná (jako u 26"). 100% přenos energie – tak, jak to má být.
/brždění/ Určitě jindy vynikající (V-braky Avid/XT), ale za mrazu na sněhu toho ráfková brzda moc nezmůže.
/tlumení vibrací/ Velmi výborné – jako s full suspension! Větší průměr kol pochytá nárazy menších nerovností... ovšem bez ztráty pocitu pevnosti, tuhosti a s prokazatelně dobrou akcelerací zhodnocení jízdních vlastností.
/rovina/ To byl let! 29" se vznáší po vrcholcích zmrzlých otisků koňských kopyt, a jako kamzík přeskakuje haluze a menší stromy.
/výjezd/ Dobrý, ale jakoby nestačily převody (vzadu jen 11-32), v zatáčkách je potřeba více citu při práci s řídítky.
/sjezd/ Rychlý – jaksi bezpečnější, možná jistější. Dobře utlumený.
/technické pasáže/ Zvládnuto bez problémů, ale chce to trochu cviku.

Na Lávkách bývalého pražského NorthShoru se jízda zdála rychlejší a jistější (ačkoliv se zvedá přední kolo do vzduchu citelně hůř, nájezdy i na vysoké můstky šly hravěji, než kdykoliv předtím). Zážitkem byl pak slalom po pěšině mezi stromy.

Charakteristika kola
Mt Tam je velmi příjemný, pohodlný – je fajn. Všem lze vřele doporučit, i když méně pokročilí bikeři mohou mít (zkraje) problémy. Ti zkušení si ho však vychutnají. Myslím, že 29" kola jsou budoucnost ...tak do 5 let.

(jt, 2002)

japko | velointest | kontakt